lördag 2 oktober 2010

Taklök

Jag har ett litet växthus på balkongen som jag förr använt til att dra upp fröer i, men det är lite för litet för det. Nu i våras när jag letade växter till balkongen så kom jag på att jag ville ha taklökar igen, dels för att de är väldigt vackra men också för att de är extremt torktåliga vilket ju är suveränt på en balkong i söderläge. Det slutade med att jag köpte ett sexpack med blandade sorter.

Tre av dem planterade jag i växthuset, tillsammans med mina gamla mossbollar, en glaskula och min marmorkatt.
Senare hittade jag en tennmygga hos farmor som också fick bli dekoration.
De sista tre satte jag i varsin liten kruka (egentligen ett bestickställ från IKEA), och de hänger så fint på balkongens kortsida. Kanske borde jag plocka bort en del av småplantorna och plantra dem någon annanstans, men de fr sitta kvar tills jag vet var.

Nu återstår att se om de klarar vintern, de ska egentligen göra det, men i krukar blir växter oftast känsligare än på friland. Jag tänker dock låta dem vara, klarar de sig så är det bra, gör de det inte så får jag väl byta ut dem mot något annat kul nästa sommar.

2 kommentarer:

  1. Du får gärna komma och fixa min bro;)

    SvaraRadera
  2. =), det är ju rätt enkelt egentligen.. köp en trevlig kruka, fyll den med passande växter (just nu ljung och nå annat kul), tryck dit en ljuslykta, klart! ;-)

    SvaraRadera