torsdag 28 oktober 2010

Påkläderska

Min soffa är drygt tio år gammal, och var en gång i tiden betydligt rödare än den är idag. Sen jag flyttade in här för lite mer än sju år sedan har jag haft ljusa överdrag till den som jag sytt själv. Tack vare att den har ganska raka linjer så var det inte speciellt svårt, och när det första blev utslitet plockade jag isär det och använder det som mönster. Det nuvarande överdraget är sytt i ett lite tjockare tyg från IKEA, som trots att jag förtvättade det i 60° envisas med att krympa lite då och då...
Jag har sytt ett överdrag till själva soffan, och separata till ryggkuddarna, vilket funkar bra. Nu har ryggkuddarna börjat säcka ihop, så jag syr igen fodralen extra tight. Det är kanske inte världens snyggaste lösning, men tills det finns pengar till en ny soffa så får det vara så.
Många kuddar blir det... eftersom ryggkuddarna blir kortare numera så krävs det extra kuddar i soffänden, resten finns där för att jag gillar att kunna bulla upp dem omkring mig. Jag har dock inga problem med att andra tycker de är i vägen, det är helt ok att lägga dem på golvet i så fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar