fredag 15 oktober 2010

Kladdkaka med havregryn

Vi har gårdsstädning imorgon med vår bostadsrättsförening, då vi bara är fem lägenheter så tänkte jag bjuda på fika. Tyvärr har vi ingen fikatradition när vi har såna dagar, men nu tänkte jag på allvar försöka få igång en, man kan ju behöva lite choklad efter att ha slaktat en massa syrener. För enkelhetens skull valde jag ett långpannerecept.

Kladdkaka med havregryn

300g smör
5dl socker (gärna råsocker)
2dl havregryn
4 ägg
3dl vetemjöl
1,5dl kakao (jag kör ekologisk)
1msk vaniljsocker

Smält smöret i en stor gryta, ta bort den från plattan och rör i socker, ägg och havregryn. Sikta ned mjöl, kakao och vaniljsocker och rör till en jämn smet.

Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper, grädda i 175°. Tiden beror på hur kladdig du vill ha den, jag gräddade min i ungefär 15 minuter tror jag. Låt svalna och skär i rutor.

Jag gillar detta recept då det generar minimalt med disk, man får bara ha koll när den är i ugnen. Dessutom gillar jag att havregrynen ger lite extra seghet. När jag bakar försöker jag att ha så många ekologiska ingredienser som möjligt, i denna var det bara vaniljsockret och sockret som inte var det. Receptet kommer från någon av Aftonbladets kladdkaketävlingar har jag för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar