fredag 1 oktober 2010

Enkelt äppelmos

När vi firade mormors och mammas födelsedagar förra helgen så såg mormor alla äpplen som fallit från mina föräldrars gigantiska äppelträd och frågade om mamma gjort äppelmos av dem. Hon blev lite förfärad när hon fick höra att ingen av oss äter äppelmos (inte i några mängder i allafall) och fick ett längtansfullt tonfall när hon pratade om hur gott det är. Några dagar senare var jag ute hos mina föräldrar i ett annat ärende och bad mamma om att få lite äpplen, fick med mig en hel ICAkasse hem!

Jag gör äppelmos på enklast möjliga sätt, börjar med att skala äpplena och skära dem i bitar (bra metod när man måste ta bort en hel del dåligt på dem i vilket fall, och så slipper man få med maskätna kärnhus).
Ner med äppelbitarna i en bra kastrull (gärna med lite tjockare botten), tillsätt en skvätt vatten och saft från en tredjedels citron. Koka upp och låt puttra några minuter. När de börjar falla sönder, ta bort kastrullen från plattan och rör om tills moset fått den konsistens du vill ha, jag gillar när det är lite större bitar i. Jag hade i lite råsocker då dessa äpplen är ganska syrliga (ungefär en halv deciliter tror jag), och dessutom tillsatte jag lite atamon. Oftast brukar jag inte tillsätta såna saker, men eftersom jag vet hur lite min mormor äter så vill jag att moset ska hålla lite längre, följde anvisningen på påsen.
Fyra burkar blev det, två ska mormor få, de andra två hoppas jag att vi kan göra av med här hemma...

Det blev några äpplen över, och dessutom en liten skvätt mos som inte fick plats i burkarna, så jag bakade Husmorsskolans Äppelkaka och tillsatte mosskvätten i smeten. Efter ett långt pass i köket är det nu soffan som hägrar, med sällskap av en kopp te och äppelkaka!

4 kommentarer:

  1. Det går jättebra att frysa äppelmos, då behöver man varken konserveringsmedel eller socker (om man inte vill förståss).

    /Linda

    SvaraRadera
  2. jo, det går hur bra som helst... men vi har bara en liten frys! Och mormor är urdålig på att äta som det är så ju mindre jobb för henne desto bättre =)

    SvaraRadera
  3. Man kan göra som med köttfärs och platta till påsen med mos innan den åker in i frysen. Tar inte alls stor plats. Så kan man ta fram och tina allt eftersom :)

    SvaraRadera
  4. DEt finns många lösningar! Men i vår frys är det alltid supertrångt som det är.. just nu är bär/grönsaksfacket (jepp, jag organiserar i frysen med) fullt med påsar med persilja och gräslök! Det gäller att samla på sig inför vintern...

    SvaraRadera