onsdag 12 januari 2011

Franskudde

Eftersom vår soffa är vit brukar vi ha en fleecefilt som täcker de delar där man sitter (och hundarna ligger på nätterna). Billigast blir att köpa en på det stora möbelvaruhuset, men den har fransar som inte ser så roliga ut efter tvätt. Jag brukar därför klippa bort dem redan från början, vilket ju är lite av ett resursslöseri. Så häromdagen kom jag på att jag skulle kunna återanvända dem på en kudde.
Jag klippte bort franskanterna på den nya filten, och en bit på 120x50 cm av den gamla, för att passa en kudde 50x50cm. Den gamla är ju inte lika vit och fräsch, men planen var att det inte skulle synas.
Sen sydde jag fast fransen, i ett antal rader. Dessvärre räckte den inte lika långt som jag hade hoppats, så jag rotade i tygskåpet och hittade en ratad broderad tunika.

Sydde fast den i överkant, vek ihop tyget på samma sätt som ett örngott och sydde ihop kuddenfodralet.
Jag blev ganska nöjd med resultatet, det blev i allafall en mycket personlig kudde!

1 kommentar:

  1. Ja den blev jättehäftig. Verkligen annorlunda.
    Jag gillar att återanvända men är dålig på att komma igång med att sy.
    Kram elsamarianne

    SvaraRadera