söndag 9 januari 2011

Banankaka

Jag hade några bananer hemma som blivit övermogna (jag vill ha dem precis gula, sen tycker jag inte om smaken), funderade på vad jag skulle göra med dem och kom ihåg banansockerkakorna mamma had dille på att baka ett tag. Eftersom jag verkligen gillar Husmorsskolans äppelkaka även om den innehåller väldigt mycket smör, så tog jag det receptet och bytte äpplena mot mosade bananer.

Myllas Banankaka

150 gram smör
3 dl strösocker
2 st ägg
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl mjölk
3 mogna bananer, mosade
3 msk kanel, malen

1. Rör smör och socker mjukt, tillsätt äggen ett i taget.
2. Vänd ned mjöl och bakpulver, häll i mjölken.
3. Mosa bananerna, bland med kanelen.
4. Vänd sist ned bananmoset i smeten.
5. Smörj och bröa en sockerkaksform, häll i smeten och grädda i nedredelen av ugnen i 175 grader ca 40 minuter.

Jag gräddade den lite längre, då bananer gör smeten lite smetigare, och om jag bakar den igen så tror jag på att tillsätta lite vanilj i någon form. Om man vill skulle man kunna servera den ljummen med vispad grädde, kanske smaksatt med lite rom?

2 kommentarer:

  1. Hej, vilken trevlig blogg du har. Skriver upp mig som följare.
    Vill också tipsa dig om Husmorsskolans kanelbullekaka, som vi här i familjen älskar till vanvett. Ibland får jag för mig att "nu bakar jag mig en kaka" och då blir det en sån. Ska prova din banan-kaka också, har några lessna som ligger i skålen...
    må så gott
    elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Tack för berömmet! Läser alltid dina inlägg på Husmorsskolan =)

    Kanelbullekakan ska jag baka nån dag, men jag glömmer alltid att köpa gräddfil.. Äppelkakan (och min bananvariantI har jag ju alltid ingredienserna till hemma ;-)

    SvaraRadera