tisdag 25 januari 2011

Bygg en pärla

Dessa pärlor byggde jag häromkvällen till halsbandet som jag sedan byggde om, och jag lovade ju att visa hur jag gjorde. Det är inte alls så avancerat som det kan se ut, man behöver ett gäng pärlor, smyckeswire (en smidig och ganska tättvinnad, jag hade två sorter hemma och den andra sorten var inte alls lika lätt att jobba med), samt en wireklämma per färdig pärla. Och så naturligtvis en avbitartång och gärna två plattänger.
Klipp till en bit wire, ungefär en decimeter var lagom till mina pärlor, och vik den på mitten. Trä sedan på tre pärlor, när du trär på den fjärde pärlan så trär du wiren i kors genom den. Sen ytterligare en pärla på varje sidan, och den tredje trär du igenom båda igen.
Så här ska det se ut. När du har fyra pärlor i mitten raden så trär du på ytterligare en pärla på varje sida, och en wireklämma på ena sidan. Sen trär du in wireändarna genom den första pärlan och drar ihop det hela.
Dra ihop pärlan så hårt du kan (jag använder en plattång i varje hand för att få grepp) och tryck sen ihop wireklämman och klipp bort resterande wire. Klart!

6 kommentarer:

  1. Det var ju en häftig pärla.
    Jag jobbar inte med wire, bara försilvrad tråd- borde funka med tunn sådan...ska testa.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Oj det ser roligt ut. Kanske ska testa lite pärlpyssel. Eller nä jag får nog göra klart det jag håller på med men jag skriver det på listan.

    /dorro

    SvaraRadera
  3. Elsamarianne> borde säkerligen funka, min ingick ju i ett färdigt kit så jag använde den, när jag sen skulle göra en till så tog jag en annan wire som funkade skitdåligt, den bara fläktes upp osv... var dessutom länge sen jag höll på så fingrarna var lite ovana!

    Dorro> tycker det är ett bra sätt att få smycken som jag vill ha, och det är ju inte svårt alls... jag har också en massa andra saker som ska göras (sy två klänningar tex, varav den ena ska ah pärlborderier) men symaskinen mår dåligt och mina leder gör för ont för att handsy långa sömmar så då blir det annat pyssel istället för att håla kreativiteten igång =)

    SvaraRadera
  4. Hej, Mylla!

    Vad roligt att du vill vara med i syföreningen! Inte en dag försent;) Varmt välkommen! Spännade att du visar pärlpysslet. Fiffigt att man kan göra en stor pärla av många små! Har inte tänkt på det förut...

    Många hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  5. Hej,
    vilken mysig blogg du har. Hittade hit idag via Husmorsskolan och kommer säkerligen komma tillbaka.
    /Rebecca

    SvaraRadera
  6. Rebecca> tack för berömmet!

    Maja> tack för medlemsskapet =)

    SvaraRadera