torsdag 20 januari 2011

"En handgjord sak"

Just nu går det en liten uppmaing runt på Facebook, allt för att uppmuntra folks kreativitet. Den går ut på att de fem första som svarar på ens statusfråga får en sak gjord av statuspostaren, sen ska de i sin tur också posta samma sak och med lite tur kan man få något trevligt tillbaka. Ifjol när den gick runt så glömde jag helt bort att skicka iväg något, den här gången har jag redan skickat iväg två och har en förfrågan kvar.

Jag fick ett litet tvålgjutningskit i julklapp av min älskade syster, så därför blev det tvålar den här gången.
Tvålmassan kommer färdig i ett block, som skärs i mindre bitar och sedan får smälta i vattenbad. Jag har ett flertal olika formar att välja mellan, men den här gången vill jag pynta tvålarna mer än att tvålarna skulle vara pynt så jag valde de enklaste formarna i samlingen.
Jag har dessutom små schabloner som man lägger i botten och på det viset får tvålen ett litet motiv på ovansidan. När tvålmassan smält så tar jag upp skålen från vattenbadet och låter massan svalna tills den fått ett skinn på ytan. När skinnet bildats kan man tillsätta lite doft- eller eteriskolja, tillsätter man det tidigare så kommer oljan att förångas och tvålen inte alls dofta som man vill (har jag lärt mig). Då dessa skulle vara gåvor så valde jag en ganska diskret eterisk rosenträ olja, till den här mängden tvålmassa använde jag ungefär tio droppar. Sedan är det bara att röra om, och hälla upp massan i formarna och låta det hela svalna.
Jag råkade ha två rosa pappersrosor i samlingarna också, så jag dekorerade tvålarna genom att linda svart papper och virade lite virkad spets runt, avslutade med ett svart sidenband. Nu hoppas jag bara att mottagarna gillad dem, och så ser jag fram emot att få något litet tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar