tisdag 19 juli 2011

Pälsfodrad partlet

När jag var upp på Hägnan i helgen så passade jag på att sy mig en pälsfodrar partlet så att jag slapp frysa på kvällarna. Modellen är precis den samma som på linnepartleten jag har under (och som visats här tidigare), enda skillnaden är kragen.

En partlet kan liknas vid en kort väst, och användes under 1500-talet flitigt, dock ska jag villigt erkänna att jag inte sett annat än svarta partlets som ytterplagg (däremot är pälsfodring vanligt), men nu tog jag vad jag hade hemma. Den är sydd i grönt ylletyg och fodrad med fodret från en secondhandfyndad jacka, märkt "koreansk kanin", vilket jag misstänker är något helt annat än just kanin...

Jag har sytt ihop den på maskin (innan vi åkte) och sedan lagt ned sömmarna samt sytt fast fodret för hand, den stängs igen med hyskor och hakar även om den på bilden fått lite extra hjälp av en hattnål.

Vill man se min linnepartlet som jag bär under pälspartleten så finns den här!

4 kommentarer:

  1. Så fin och ser väldigt varm och skön ut. Västar är bra plagg.

    SvaraRadera
  2. tack! ja, den är väldigt varm och värmer dessutom precis de områden som jag har ont i, det enda jag ska tänka på när jag gör nästa är att göra kragen i nacken lite högre..

    SvaraRadera
  3. Hej, Mylla!

    Så vacker västen blev! Gillar vekligen pälsfodret. Skönt med ett värmande plagg för sommarkvällarna....

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Tack! jo ,jag är jättenöjd, kunde inte bestämma mig innan vi åkte om jag skulle använda grönt eller brunt ylle, så jag sydde en av varje.. det blev grönt! Den bruna ska få rosa foder av ett tyg som nog är supersyntet men ser siden ut =)

    SvaraRadera