onsdag 20 juli 2011

Efter event fixande

När man varit iväg och lekt medeltid några dagar växer verkligen tvätthögen till ett berg! Vi kom hem ganska sent på söndagkväll och packade upp och plockade undan det som gick att plocka undan direkt. Måndagen gick till att tvätta allt, diska vårt feastgear och så var planen att vädra allt ylle men då det regnade fick det vänta tills dagen därpå.

Igårkväll satt jag och lagade det som behövde lagas, min ena underklänning hade en liten fåll som släppt och så upptäckte jag att jag av någon idiotisk anledning inte hade vikt tyget dubbelt när jag lade ner sömmarna på undersidan ärmarna (tror det beror på att jag sydde in dem rejält och hade ont om tid innan nästa event). Så naturligtvis var jag tvungen att göra något åt det... Det tog sin lilla tid, men nu kommer den att tråda sig betydligt mindre vid nästa tvätt.
Mitt favoritförkläde (som jag dessutom var tvungen att laga under eventet) hade gått sönder rejält i tvättmaskinen. Det finns ju ingen egentlig anledning att göra sig av med det, så det var lagning som gällde. Då det inte fanns så mycket tyg kvar att sy ihop (det var alltså ett hål ungefär hälften så brett som själva bandet) satte jag dit en lapp. Eftersom förklädet får stå ut med en hel del så vald jag att vika lappen över kanten så att den täckte hålet på båda sidor. Om någon undrar så är det av tysk 1500-tals modell och det ska vara lösa hörn längst upp, det är bara det att när jag sydde det så fållade jag bara biten som sticker ut vilket lett till att det spruckit av både användning och tvätt.

Nu är allt lagat, tvättat och struket! Var dessutom tvungen att laga båda mina ylleklänningar då några hyskor satt löst på båda och hela ena sidan av snörningen hade lossnat på Aerstenklänningen, och så har jag lagat och strukit Mannens linnetunika. Nu är allt klart till nästa event, när nu det kan tänkas bli.. Jag önskar och hoppas att det blir Nordmarks universitet i Stockholm i november åtminstone!

2 kommentarer:

  1. Förklädet ser väldigt intressant ut!!! Kan man få se en bild på hela? Jag behöver ett rejält förkläde och det ser ut som något som skulle kunna funka!
    /Mona

    SvaraRadera
  2. Mona> det är ett helt vanligt rektangulärt förkläde där jag helt enkelt inte sytt fast 1 dm i överkanten på varje sidan i knytbandet... Helwig har en modell som är ännu bättre, med knytband även längre ned som man knyter i häckhöjd.

    Men visst kan jag ordna bild, fixar det imorrn =)

    SvaraRadera