fredag 8 juli 2011

Projekt rödbrun till M, kjolens överkant helt klar

Jag blev inte nöjd med vecken på mittendelen av kjolen, så jag sprättade bort dem och satte en remsa tyg, lika lång som mellanrummet ska vara, på insidan istället. Genast blev det mycket bättre.
Lade remsan räta mot räta och vek sedan ned den på motsatt sida och kastade fast den, vilket gav en riktigt ren och prydlig kant.
Här ser man övergången från livet, jag stör mig lite på att jag klippte bort  något för mycket ylle i hörnet vilket gör att lite linne tittar fram. Må vara en småsak men perfektionisten i mig gillar den inte, ska tänka mig för en extra gång nästa gång jag klipper!
Jag har alltså valt att göra en lite slits i kjolen på högersida, och sen hakar man fast den i sidan. Eftersom jag inte kan prova ut exakt på M just nu (och för att man ju varierar lite i storlek i midjan) har jag sytt dit tre hyskor. När vi provar in klänningen sista gånger så får vi se om de behöver flyttas, men jag hoppas att det ska funka.
Haken sitter en liten bit in på "flärpen" så att det blir lite stadigare.
Det sista jag gjort idag är att jag klippt rent sömnsmånen på kjolen så att den ligger kant i kant med livet. Detta är den enda sömmen på hela klänningen som jag inte syr ned, egentligen borde jag täcka även den med en smal remsa, men jag tror att yllet håller bra ändå. Däremot ska jag nog använda den metoden på cranachen eftersom sammet gärna luddar av sig ännu mer än ylle.

Nu får klänningen hänga ut sig tills jag fått snören att sy snörningen av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar