tisdag 5 juli 2011

Projekt rödbrun till M

Jodå, jag syr igen! Fast mina nuvarande projekt är inte till mig, jag håller nämligen på att sy en Brugelklänning ät M, och samtidigt syr jag på en tudorskjorta och en underklänning åt henne. Brugeln sys i en underbar ylle/cashmirblandning i rödbrunt, så fint men inte helt enkelt att jobba med då det är väldigt stretchigt. Nu är det bara fållande kvar på livet, efter ett maratonpass igår med nedläggning av alla sömmar.
Det är nämligen så med 1500tals kläder, man zickzackar inte, utan när plagget är ihopsytt lägger man ner sömmarna för hand. Man måste inte, men det blir ett mycket snyggare fall om man gör det och dessutom håller plagget längre i sömmarna.
Mycket nålande blir det!

4 kommentarer:

  1. härligt! jag längtar tills jag får göra nått mera genomarbetat också!

    SvaraRadera
  2. jag har ju nördat ned mig totalt, så det blir mycket finlir =)

    SvaraRadera
  3. Är det bara brugel som gäller nu ;)

    SvaraRadera
  4. jupp, eller varianter som Aersten... de var duktiga på detaljer de flamländska konstnärerna!

    SvaraRadera