torsdag 21 juli 2011

Förkläde, tyskt/flamländskt 1500-tal

Eftersom jag fick en förfrågan om att visa hela förklädet så gör jag det idag. Det syddes för 5-6 år sedan och börjar som sagt bli rätt slitet.. Modellen är baserad på diverse målningar från mitten av 1500-talet, dock har jag förenklat det lite genom att sy ett knytband istället för att göra som man gjorde då och använda ett band där man stoppar in överkanten på förklädet.

Mitt förkläde består av en rektangel som är unefär 60x80 cm stor, plus fåll. Jag gjorde misstaget med detta att inte fålla hela överkanten, vilket gör att det dras sönder i tvätten, så jag råder den som vill göra ett liknande att först fålla hel rektangeln. Sedan har jag sytt fast den i ett knytband som jag gjort genom att utnyttja hela tygets bredd (ca 150 cm), det är ungefär 10 cm brett och sedan vikt (först på mitten och sedan fållen på båda sidor, bandet är ungefär 4 cm brett). Jag var extra noggrann och såg till att rektangeln hamnade mellan fållarna på knytbandet, på det viset ligger det slätt och fint och det är inte hela världen om man behöver vända det ut och in. Jag lämnade 15 cm löst på båda sidor av rektangeln för att få rätt form på det.

Fråga gärna om något är oklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar