måndag 11 juli 2011

Underklänning till M


Nu är första underklänningen till M klar, enklast möjliga modell som består av fyra raka stycken och rynkas ihop i halsen. Jag valde att göra enkla manschetter den här gången, så att hon kan använda den till det mesta.
I motsats till när jag sydde min egen (som jag inte är riktigt nöjd med) så gjorde jag halsfållen betydligt smalare och sydde en rak söm på maskin längs kanten. Det gav ett mycket prydligare resultat och dessutom var det bra mycket enklare att trä igenom bandet.

Nu är det bara finlir kvar på den bruna, samt en massa sömmar att lägga ned på Tudorskjortan... och kanske en gollar eller två ska sys, och så borde M ha en partlet... Vi åker ju inte förrän på onsdagmorgon så tid finns ju!

2 kommentarer:

  1. Säger samma sak som till Jessica.. Så kul att se era medeltidskläder.
    Måste också tala om att det blev nog lite fellänkat på husmorsskolan, kommer till ett inlägg från april. Nu gick jag hit va kommentaren!
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Hej, Mylla!

    Vad flitig du är med sömmandet! Och vilka vackra kläder det blir! Gissar att din vän kommer att bli vädligt fin och väldigt nöjd:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera