tisdag 16 november 2010

Mera rött..

Igårkväll rotade jag runt i skåpet med alla mina ljuslyktor (de är löjligt många) och plockade ihop några som jag ställde på ett orangeguldfärgat fat, och dekorerade med en julgransdekoration. Guld och rött känns ganska juligt, men det blev inte så mycket julkänsla som jag var rädd för.

Idag gick jag på jakt i lägenheten efter mer röda detaljer, och upptäckte att det fanns en hel del, från fondväggen i hallen till betydligt mindre prylar.
Den längsta väggen i hallen är målad med Alcros "Kärlek", rödare än så blir det nog inte! Ljushållarna med tillhörande spegel, är dekorerade med svanar i överkant (blir nog ett inlägg om dem någon annan dag) och materialet är tenn. De är fyndade på en antik och samlarmässa i Visby, under medeltidsveckan, och jag var väldigt orolig att de inte skulle vara hela när vi kom hem. Som tur var så gick det bra, de var inte direkt billiga men det var kärlek vid första ögonkastet så jag var tvungen att köpa dem.
I köksoffan ligger en rund sammetskudde med blekta broderier, har ingen aning om hur gammal den är men den kommer från farmor och hon har haft den hela mitt liv i allafall, så vitt jag kan minnas har den alltid legat i hennes soffa i vardagsrummet.
I köket står vår enda telefon, en knallröd analog som jag tagit över från mormor (som har en modern med knappar så klart). Den är kanske inte alltid optimal, men numera kan man ju lösa alla tjänster som behöver knapptelefon med mobiltelefonen så den röda blir kvar ett tag till. Vi skulle vilja ersätta den med en bärbar, men problemet är att detta är lägenhetens enda fungerande telefonjack och det finns inget eluttag i närheten och för att kunna ha en bärbar där så skulle vi behöva dra en skarvsladd över spisen vilket känns lite väl farligt.
I vardagsrummet hänger en röd lykta som jag fått av min mamma, gillar den verkligen!
I balkongdörren hänger en kristallkrona från Indiska som glittar vackert när solen ligger på under sommarhalvåret, vid den här tiden på året når inte solen över nocken på huset ovanför så det är betydligt mörkare inne.

I vardagsrumsfönstret står en liten samling ljuslyktor, den fyrkantiga är köpt på Indiska för många år sedan och måste diskas väldigt försiktigt annars lossnar färgen på glaset. Lite synd för jag gillar den väldigt mycket! Ljuset i mitten är ett doftljus från början, som jag inte kommer ihåg vart det är köpt, numera fyller jag på det själv varje gång jag gjuter ljus. Den riktigt röda till vänster hittade jag i ett skåp hos farmor, inte är den vacker direkt men den är ju röd!
I soffan ligger alltid en röd sammetskudde, jag köpte den för många år sedan på IKEA och är så kär i färgen. Länge var jag väldigt rädd för att tvätta den, tvättrådet säger kemtvätt men det kändes löjligt dyrt att lämna in ett litet kuddfodral på kemtvätten. Till slut tog jag mod till mig och stoppade in det i tvättmaskinen, och så länge jag tvättar det separat (det färgar fortfarande av sig) så är det inga som helst problem, det har inte ens krympt! Av det lärde jag mig att alltid våga tvätta saker i maskin, med alla specialprogram som dagens maskiner har så kan man faktiskt tvätta det mesta själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar