måndag 15 november 2010

En röd tråd...

Nu är höstmörkret här på allvar, även om vi just nu faktiskt har nästan 3dm snö här. För första gången på flera år är jag inne i en röd period och har plockat fram saker ur förråden som legat och väntat på att användas igen. Lampan på bilden ovan är från min mormor, hon har berättat att det var en av de första sakerna hon och morfar köpte när de hade gift sig och skapade ett hem tillsammans. Jag har bytt elen i den, vilket inte var så svårt då den i pratiken är en stor lampskärm, och har haft den stående framme sedan jag hittade den i en bod hos mormor för över tio år sedan. Det var alltså långt innan det blev inne med retro, men jag har alltid varit kär i den.
Nu står den i hallen, på mormors skåp som hon fick av sina föräldrar i bröllopspresent om jag inte missminner mig. Lejonet på väggen är gjort av Lisa Larsson, och en gåva till farmors moster(?) för att hon jobbat länge på Domus, det står på en etikett på baksidan!
I vardagsrummet har jag bytt ut det slitna koskinnet mot en underbar ryamatta, även den kommer från farmor och den ser ut att vara från 1960-talet, ryornas storhetstid. Den är lite mustigare i färgerna än vad bilden visar, och gör att vardagsrummet känns både varmare och mer ombonat.
Och i vardagsrummet finns ju också det tidigare visade bibliotekshörnet, med böcker, en fin gammal lampfot (den är rejält tung, annars hade jag inte vågat balansera den på en hög med böcker), en otroligt vacker sidenlampskärm och så en vas med påfågelfjädrar! Fjädrarna är egentligen inte mina utan tillhör M, som dessutom fått plocka dem efter att påfåglarna fällt dem. Jag hoppas lite att hon inte kommer att vilja ha tillbaka dem då de gör sig så bra i det där hörnet, men jag misstänker att hon snart har byggt sig en bumlahatt och behöver dem...

Nu återstår det att rota i skåpen efter några fler röda ljuslyktor, de jag har i vardagsrumsfönstret ska bytas ut, men det är ett projekt för en annan dag. Jag lovar dock att det kommer att visas upp här när jag hittat igen dem!

2 kommentarer: