måndag 25 juni 2012

Budgetbalkongen börjar bli grön

Ginkon har fått mängder med nya barr, den verkar gilla att den fick flytta ut en dryg månad tidigare i år än tidigare vårar (jordsäckarna ska bort så klart).
I klätterstödet bor det numera en kaprifol jag fick av en vän, den kom med posten så den behöver nog ett tag på sig innan den rotat sig nog för att börja växa till sig rejält.

Mina ekollon tog sid, så nu har jag fyra mini-ekar som behöver nya fina krukor.. undrar om nån av dem kanske får flytta?
Den vita rosenbräckan som jag "lånade" på en nattlig promenad växer hej vilt, jag funderar på att låna några fler och plantera i de små hängande krukorna.
I lådorna spirar det, trots att jag var lite väl sen med att så mina frön. Å andra sidan så gör ju det bara att de blommar senare och det känns helt ok.
Timjanen blommar också, borde nog egentligen klippa ned den, men den är så fin med alla sina små blommor.
..och den billiga rosmarinen är jag mer än nöjd med!

6 kommentarer:

  1. Budget, men å så fint. Det är så man ska göra, utnyttja naturen...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Å EK!!!!! Lyckos;) De ser pigga ut;) Jag har haft otur när jag har tagit hand om bäbis ekar. Jag får testa på nytt. Vilken jord har du till dem?

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas det blir ännu finare allt eftersom sommaren går =) Mina ekar är från ekollon jag hittade när vi krattade, de låg under eklöven (vi har en rätt stor ek på tomten) och hade redan grott, vilket säkert underlättade en massa. Just nu står de faktiskt i alldeles vanlig jord, för det gör ju eken de kommer ifrån, får se om jag anstränger mig och blandar jord sen, men jag tror inte det. Frågan är vad jag ska med fem mini-ekar till, du få komma förbi och hämta den ena krukan om du vill Petra =)

    Ska bli intressant och se om man kan låta dem bo i kruka länge, det funkar ju med ginkon...

    SvaraRadera
  4. Å gärna;) Pyssla om dem ett tag till du så ser jag när möjligheten finns. Min ginko mår inte bra men den lever. Kanska måste byta jord på den.

    SvaraRadera
  5. står din ginko utomhus nu? i så fall, se till att den helst står i skuggan mer eller mindre hela dagen, så har min mått allra bäst, och det är därför jag tror att den inte växer så mycket på höjden, den vill gömma sg bakom balkongräcket =)

    måste ta itu med att plantera min funkia, och mina nylånade rosnebräckor.. plus de tre små lavendelplantorna jag fick av min granne igår.. men det gäller att det är rätt väder, för soligt och det är för varmt där ute.. och nu regnar det..

    SvaraRadera
  6. Min Ginko står inne i vardagsrummet på det mörka skåpet. Den med endast knopp står ute och den verkar ha givit upp snart.

    SvaraRadera