fredag 18 mars 2011

Sömnreduktion, inte att leka med...

Som ni märker är det väldigt tyst här på bloggen just nu, jag vill vara kreativ och pyssla men det finns helt enkelt ingen ork alls. Varför?

Jo, så här är det; jag har haft insomni sen jag gick på gymnasiet och har alltså väldigt svårt för att somna. När jag väl sover så sover jag ganska bra, men det är inte normalt att det kan ta uppemot sex timmar att somna. Nu fick jag chansen att gå en sömnskola (typ KBT) och tog den, dels för att sömn är viktigt för alla, men också för att sömnbrist inte är bra för mina andra hälsoproblem (framförallt migränen, men också min whiplashskada).

Första veckan för man en sömndagbok där man noterar när man går och lägger sig, kliver upp, hur många gånger man vaknar osv. Utifrån det räknar man ut hur många timmar man sover i genomsnitt, i mitt fall blev det fem vilket var betydligt mer än jag brukar (beror på att jag just tagit en kur melatonin, utskrivet av läkare). Vecka två startar man sömnreduktionen, i mitt fall innebär det att jag bara få tillbringa fem timmar i sängen, oavsett om jag sover eller inte. Inga tupplurar är heller tillåtna, allt för att kroppen ska få riktig sömnbrist och lära om sig när det gäller sömnighet. Det hela kan liknas vid tortyr och är minst sagt jättejobbigt, för mig så ger det, förutom att jag lättare får migrän, ett mer eller mindre konstant illamående. Detta gör i sin tur att även om jag har många fler vakna timmar på dygnet så är det svårt att hitta energin och koncentrationen till att att pyssla, men förhoppningsvis blir det lättare allt eftersom. När man sover i stort sätt hela den tid man får tillbringa i sängen så lägger man till mer och mer tid, för att i slutänden ha kommit upp i de timmar man behöver.

Till veckan hoppas jag hitta orken, och jag har flera projekt jag längtar efter att starta upp så framöver kommer det att hända mer här igen!

6 kommentarer:

  1. Oj vad det verkar jobbigt och energikrävande. Inte bara att man säkert känner sig ständigt trött, utan att detta tar energi som man skulle lagt på pyssel o såna projekt som är roliga.
    Får man inte koppla av med roliga saker så blir det bara värre...
    Känner med dig och önskar dig en snar bättring av sömnen.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. det är tokjobbigt, men jag försöker ha ögonen på målet! Och jag ska komma igång med pysslandet, tänkte börja med sånt jag har koll på. Har fått många frågor kring ljusgjutning så jag tänkte att till veckan ska jag gjuta och göra ett tydligare inlägg än sist!

    SvaraRadera
  3. Det låter som en tuff behandling, men samtidigt rimligt att man liksom startar om igen. Jag håller verkligen tummarna för dig!!

    SvaraRadera
  4. Oj hoppas du hittar sömnen igen. Har också haft sömnproblem tidigare i livet pga stress. Det var hemskt att inte kunna sova...idag sover jag bra. Önskar dig lycka till! kram

    SvaraRadera
  5. Tack för er uppmuntran! Ja, det är tokjobbigt men det är ju en begränsad tid får man hoppas.. *kramar*

    SvaraRadera
  6. Hur gick det för dig? Lärde du dig att sova?

    SvaraRadera