måndag 28 mars 2011

Ljusgjutning, det fördjupade inlägget

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om ljusgjutning (precis när jag startat bloggen), men då jag har fått en hel del frågor så tänkte jag att det var läge för ett lite mer ingående.

Jag gjuter alltså ljus, inte stöper. Man kan gjuta ljus i det mesta, hos hobbybutikerna finns speciella formar, men det går också bra att använda andra saker som tål värme. I just detta inlägg visar jag hur man fyller på sina gamla doftljus.

Börja med att samla ihop en mängd ljusstumpar och rester från vanliga blockljus. Beroende på vilka stumpar du har kan du behöva blanda ut det med gjutmassa (köpes i hobbybutik, innehåller mer paraffin än den massa man använder för att stöpa ljus vilken är stearinbaserad. I mitt fall hade jag bara vanliga ljusstumpar (från IKEAs storpack med stearinljus), och för att de gjutna ljusen ska bli bra blandar jag ungefär 50/50 med gjutmassa.

Börja med att lägga stumpar och gjutmassa i en kastrull du kan offra, och ställ den i vattenbad. Smält aldrig någon form av ljusmassa direkt på spisen då det är förenat med stor brandfara! Medan blandningen smälter är det ett bra tillfälle att göra iordning det du tänker gjuta i.
Då jag gjuter i glas så krävs det en tyngd i botten på veken, jag använder billig spik just för att det är billigt och lätt att få tag på. Ofta återanvänder jag dessutom spikarna flera gånger. Knyt fast spiken i ena änden på veken, och klipp av den i lämplig längd, dvs något längre än formen är hög. Valet av veke beror på det blivande ljusets diameter, köper man veke i butik så finns det oftast minst två sorter och det står på dem vilken diameter de ska användas till. Säkerhetsmässigt är det bäst att köpa färdig veke och inte laborera med att göra egen...
När du har tillräckligt mycket smält gjutmassa, häll lite (ungefär en centimeter brukar vara lagom) i bägaren och lägg sedan i veken med spiken. Man får räkna med att flytta runt den några gånger innan den hamnar så när mitten som möjligt. Låt nu detta stelna helt och hållet, när det gjort det ta en pinne (eller spik, eller liknande, jag använder ätpinnar som jag klippt i bitar med sekatör) och knyt fast veken i denna. Det är mycket viktigt att veken blir så sträckt som möjligt annars finns det risk att den tippar och ljuset slocknar när det brinner.
Fyll sen upp med gjutmassa, men se till att spara nån centimeter i överkant.
När gjutmassan svalnar kommer det att bildas hålrum, så se till att spara lite för påfyllnad. När man gjuter ljus som ska vara i glas på detta sätt gör det inte så mycket med lufthål, men om man gör vanliga blockljus så kommer de att rinna rejält. En bra gjutmassa ska kännas ganska fet och se ut som på denna bild, bilden nedan visar en mindre bra.
Denna har för mycket stearin och brinner oftast inte speciellt jämt.
Här syns andra former av gjutformar, den höga längst till vänster och den hjärtformade är till för att gjuta ljus i, den i mitten är en vanlig gipsfigurform som jag dragit en veke igenom och hängt upp i ett gammalt whiskyrör.
Pringlesrör kan också funka (men funkade bättre för, tror att de bytt ytskikt), i vänsterkanten fler gjutformar, i framkant burkar från IKEA och längst bak står ett gäng engångschampagneglas som jag fått hjälp att borra ett litet hål i foten på för veken. I de fall där veken går rakt igenom formen behöver den tätas med häftmassa eller gubblera.
Har ni fler frågor så fråga på, jag hjälper gärna till i den mån jag kan!

6 kommentarer:

  1. Vad fina de blev! En fråga, var har du hittat formarna? Jag brukar använda gamla plastburkar, men de har ju ibland lite konstig form..Vill man inte offra en kastrull kan man ställa en konservburk i vattenbad, det brukar jag göra :)

    SvaraRadera
  2. Smart idé. Jag borde också spara stumparna. De senaste 6 åren har vi inte använt mkt ljus pga barnen. Men nu är de så stora att det känns lite mer säkert om man bara håller lite koll. Kan vara dags att börja använda alla ljus som ligger här hemma.
    Dina blev jättefina.

    SvaraRadera
  3. De formar som är till för gjutning är köpta på Panduro... =)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för ett intressant och informativt inlägg, Mylla!Fina ljus!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Och ja, det funkar utmärkt med en konservburk också, jag gör dock så pass stora mängder åt gången att en kastrull modell större behövs =)

    Tack för berömmet Maja!

    SvaraRadera
  6. Hur snabbt smälter gjutmassan

    SvaraRadera