torsdag 19 april 2012

Kanske, kanske inte..

Jag tog ned gardinerna i vardagsrummet igår och tvättade dem, förutom hissgardinen i sovrummet så är det bara där vi har gardiner och jag äger dessutom bara en uppsättning som jag köpte när jag flyttade in här 2003. Tunna, vita, skira gardiner från Indiska.. Idag när jag strök dem så visade det sig att en av dem var helt bortom räddning, den föll i bitar när jag flyttade den på strykbrädan. Vad göra när man inte har råd att köpa nya? Jo, man rotar i samlingarna av tyg från farmor, i den samlingen landade allt textilt som lakan, dukar och gardiner, ja allt sånt som jag gillade men inte hade användning för i dess ursprungsform (örngotten visade jag ju i höstas omsydda till kuddfodral).

Jag gillar ju grönt, men inte mönster och gardiner vill jag ju ha så tunna att de silar solljuset så där underbart, men nu tänkte jag utmana mig själv och hängde upp dessa.
Förutom att det blev mörkare inne (ingen jättekatastrof i direkt söderläge) så gillar jag inte riktigt det gröna ihop med mina röda accenter, blev lite för juligt ihop. Nu får vi se om jag står ut med dessa gardiner (jag gillar verkligen tyget, men tanken var att sy typ kuddfodral av det), eller om jag ger mig på en annan uppsättning från farmor men svarta blommor på vit botten. Ihop med våra möbler tycker jag att det just nu känns lite plottrgt och tantigt, men det senare kan ju bero på att farmor använde dessa gardiner rätt ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar