torsdag 26 april 2012

Flätat hårband

Jag har skrivit förut att jag knarkar Pinterest, som är en virtuell anslagstavla där man kan samla bilder, blogginlägg och annat kul man hittar på nätet som man kanske inte vill ladda ner eller som kan vara svårt att bokmärka. Det allra roligaste med Pinterest är att man kan se vad alla andra "pinnar" och att man kan följa personer som man märker har liknande intressen. Mitt första pinterestprojekt var t-shirten som blev ett linne, detta är mitt andra; ett flätat hårband av ett par trasiga leggings!
Exakt hur man gör kan ni se här, hennes förklaring är så pass tydlig och bra att jag inte ens tänker försöka skriva en egen, men kortfattat så har jag klippt till fem remsor av mina trasiga leggings. Tjejen på den andra bloggen skriver att man ska göra dem dubbelt så långa som sitt huvudomfång, mina blev 71 cm långa (för det var längden på leggingsbenet) och jag fick ta bort en bit på slutet, trots det är det fortfarande lite för stort. Antagligen beror längden lite på vilket material man använder, en vanlig T-shirt är ju inte direkt lika stretchig som leggings. Bredden på mina remsor blev 3,5 cm, återigen för att det var vad tyget tillät. De klippta remsorna sträcks sedan så att kanterna krular ihop sig, och sys ihop alla fem längst upp (går säkerligen att limma också men jag vill ha det mjukt och följsamt så jag handsyr). Sen är det bara att följa instruktionerna och fläta, mäta runt huvudet när du börjar få längd på flätan, när den är lång nog; sy ihop flätänden och fäst sedan ändarna i varandra. För ett snyggt avslut så syr man dit en liten lapp över överlappet i samma tyg.
Detta var nog det enklaste och roligaste pysslet jag gjort på länge, nu vill jag göra fler i rött och vitt och svartvitt och grönt och... Får försöka övertala Mannen att han behöver göra sig av med några T-shirts, för själv har jag inga kvar, de jag hade kastade jag under mögelsaneringen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar