onsdag 29 september 2010

Höst på balkongen

Min vita strandkrassing i balkonglådorna har börjat ge upp för i år och det är dags att göra höst på balkongen. Då jag upptäckte häromdagen att småfåglar som blåmes och talgoxe gillar fröna på strandkrassingen kändes det dumt att kasta dem så jag flyttade de lådorna till kortsidorna istället. Jag slipper se dem, och har dagligen små besökare som uppskattar dem mer än mig.

Eftersom ekonomin är lite väl dålig för utsvävningar i form av dyr ljung så köpte jag billig ljung på Citygross, fem kronor plantan och sorten (Calluna vulgaris) är densamma som växer i skogen (men det talar vi inte om för hundarna, det bästa de vet är att rulla sig i ljung). Tolv plantor tyckte jag att jag hade råd med.
Ljungen är väldigt söt och enkel, men det kändes lite tomt i lådorna. Helst hade jag velat dekorera med rönnbär, men det finns det inga alls i år. Efter att ha funderat ett par dagar så "hittade" jag en buske med snöbär.

 Kvistarna får duga som tillfällig dekoration i allafall, närmare jul blir det nog en istället.
Det finns en hel del små dekorativa inslag på vår balkong, kakelplattan (från Rhodos) är ett arv efter farmor...
..precis som fisken. I den svarta lyktan ligger en LED-ljusslinga som lyser större delen av året, och bordet står så till att man ser det från soffan. Därför håller jag det fint dekorerat året runt, och tänder ofta ljus i alla lyktor den här tiden på året.
Det kommer säkerligen att dyka upp fler inlägg om balkongen i framtiden, nästa sak som ska göras är att få ihop en fin höstkruka i det hörn man ser från balkongdörrens fönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar