måndag 27 september 2010

Gjuta ljus


De senaste tio åren (om inte längre) har jag tagit tillvara alla mina ljusstumpar och gjutit om dem till nya ljus, då jag gör av med nästan löjliga mängder så har det nästan blivit ett måste. En vanlig månad gör jag av med ungefär tre lådor av IKEAs stearinljus, två förpackningar värmeljus från samma ställe och ett antal blockljus!

Så här går det till:
De återanvända stumparna smälter i vattenbad tillsammans med köpt gjutmassa för att få bästa blockljusen, om jag skulle stöpa ljus skulle det inte behövas, men det är knöligare att göra när man bor litet och har nyfikna husdjur.
Första laddningen formar klara med vekar, till de som är tomma använder jag färdiga vekar med fotplatta som stoppas ner först när ljusen stelnat på ytan.
Nypåfyllt, när gjutmassan svalnat brukar vissa behöva fyllas på med mer massa.

Resultatet av fem timmar i köket, eller åtminstone större delen av det.
Mamma fick en kasse ljus i födelsedagspresent, och jag har fortfarande stumpar kvar till ett gäng till, vilket förhoppningsvis bli gjort i veckan.

4 kommentarer:

  1. Det är kul med ljus! Vår familj har som tradition att stöpa ljus strax innan jul varje år. Det är lite speciellt med egenhändigt stöpta ljus :)

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Jag har tänkt stöpa vaxljus, som ju är mer period, men det blir liksom inte av, mest för att det går åt en hel del honungsvax och det är det där med pengar..

    SvaraRadera
  3. Kul idé! När du smälter stämplarna tar du då bort de gamla vekarna eller simmar de med? Dum fråga kanske ... men har ingen aning

    SvaraRadera
  4. *stumparna förstås!

    SvaraRadera