torsdag 12 januari 2012

Fynd från min brors sommarstuga

I höstas när vi var ut och vintrade sommarstugorna såg jag ett par av dessa i min brors stuga. Han och hans sambo köpte stugan med inventarier och en hel del saker var inte riktigt deras smak... Jag frågade om jag kunde få dessa (och ett par andra) och min bror nästan kastade dem på mig, han hade nämligen tänkt kasta bort dem.

Nu står paret tillsammans på skåpet som vi har tvn på, ljusstakarna är samtida med denm har för mig att det är 1930tal! En förfrågan på Precis en sån-forumet gav mig detta svar; Arthur Percy formgav och Gefle Porslinsfabrik tillverkade denna ljusstake, som var i produktion under åren 1930-57.
Finns i flera glasyrfärger och dekorer.

Så nu äger jag två ljuststakar av Arthur Percy! Och jag skulle gärna vilja ha fler av just den här modellen, men de enda jag sett än så länge var fult blå med gulddekor vilket inte är min grej (framförallt inte blått). Ett par ljusgröna eller röda (som Rubinserien) drömmer jag om.

1 kommentar:

  1. Är också en fan av Percy och Gefleporslin, eftersom jag föddes i Gävle på den tiden han var verksam, och släkten hade skåpen fulla av Gefleporslin
    kram elsamarianne

    SvaraRadera