lördag 5 februari 2011

Ett litet filmtips

Jag brukar ju inte tipsa om filmer och sånt, men ikväll känner jag att jag nästan måste. Av en tillfällighet så hade jag lagt till Bright Star till vår filmlista på Lovefilm, sen läste jag om den på en blogg och tyckte den lät så pass intressant att jag uppgraderade den till en "vill se nu". Ett fint kostymdrama av Jane Campion (hon som gjorde Pianot) som handlar om poeten Keats och hans stora kärlek Fanny Brawne, mest med ett fokus på henne som sydde de mest fascinerande kreationer. Nu vill jag sy kläder i tidig engelsk empirstil...

Filmen är mycket långsamt berättad, och känns väldigt mycket Jane Campion så gillade man Pianot kan man nog tänkas gilla denna med. Campion verkar ha en förkärlek till passionerande kvinnor, filmen börjar med att visa Fannys passion för sömnad, en passion som sedan övergår i kärleken till John Keats.

Har ni någon film att rekommendera?

1 kommentar:

  1. Det verkar vara en film i min smak. Gillade Pianot. Älskar Svindlande Höjder. Men over-all best är Dirty Dancing... snyft...
    Jag har en utmaning till dig. Gå in på min blogg, kopiera frågorna och fundera ut svaren. Ska bli spännande att läsa...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera