onsdag 24 augusti 2011

No 'poo

Jag har lessnat på mitt hår, som vägrar att bli rent längre, oavsett vilket schampoo jag använder. Sedan flera år tillbaka så tvättar jag det så sällan som möjligt, men nu är det hopplöst... Bilden är några år gammal, och håret inte lika långt längre, men fortfarande långt nog för att vara jobbigt för en trasig nacke att hantera.

Jag har flera vänner som provat no'poo enligt balsammetoden (för mer om no'poo läs här!), men med mina mängder med tunna, tunna hårstrån och min nacke känns det som om den metdoden, där det rekommenderas att man sköljer ur håret dubbelt så länge som i vanliga fall (gäller rakt hår, lockigt är en heeeelt annan sak) så har det inte känts som ett alternativt. Nu har jag läst på lite mer, och tänker prova varianten där man använder bikarbonat att tvätta med och äppelcidervinäger som sköljmedel.

Idag har jag tvättat håret för sista gången med vanligt schampoo, så nu får vi se hur det hela fungerar!

7 kommentarer:

  1. Hoppas det blir bra,,,med ditt hår;) Ditt vackra hår;) kram

    SvaraRadera
  2. tja.. det kan ju inte bli värre, och skulle det bli det så är det ju bara att klippa av det =)

    SvaraRadera
  3. och tack! Jag gillar det, trots en massa grått så vgrar jag färga det =)

    SvaraRadera
  4. Det finns något som kallas för tvålschampo. kostar ungefär 90:- bör finnas på typ, maxi o mathandel. Naturvänligt. Värt att prova, tänkte göra det med. Litet tips.

    SvaraRadera
  5. Lina> tack, men än så länge funkar detta super! mitt hår stortrivs!

    SvaraRadera
  6. Hej tjejen!
    Jag har precis startat en Faceook grupp för alla oss som är nyfikna på, eller redan kör No poo/balsammetoden. Gilla gärna sidan och bidra med dina erfarenheter, tips och bilder!
    https://www.facebook.com/pages/No-poo-H%C3%A5rv%C3%A5rd-utan-schampo-och-naturlig-hudv%C3%A5rd/139622872814010

    Kram Therése

    SvaraRadera
  7. redan medlem i en bra nopoo-grupp =)

    SvaraRadera