tisdag 7 december 2010

Vinterklippning

Folk brukar ofta fråga om det inte är jobbigt med all päls på mina hundar. Svaret är nej, så länge man borstar igenom dem ungefär var tredje vecka. Dessutom så bildar den päls de fäller tussar vilket är mycket lättare att städa upp än till exempel retrieverhår.

Däremot ställer snön till det, i och med att pälsen är fuktig under ganska långa stunder och fukt tovar ihop pälsen väldigt effektivt. För att underlätta för både mig och hundarna så klipper jag ned pälsen på benen, det är ingen snygg lösning men den funkar! Så idag klippte jag ned Aska, även Saga blev klippt, men så pass lite att det knappt syns eftersom jag inte hade hjärta att klippa bort hennes fina päls.
Saga är mer av en polarhund än sin dotter, och älskar snö! Bilden ovan är dock gammal, men trots att hon idag är en tant på 10 år så studsar hon lika glatt i nysnön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar