fredag 3 december 2010

Havrebollar med vit choklad

Som ni har märkt så är jag väldigt förtjust i vit choklad, och bakar gärna med det. En favorit att köpa är havrebollar, men de är svåra att hitta här uppe i Norrland (i huvudstaden däremot finns de överallt), så jag letade runt efter ett recept. Detta är mitt första försök, tror att jag ska pröva några fler för de blev inte riktigt som jag ville. Dessutom är detta ett GI-recept, för de som vill spara in på sockret!

Havrebollar

150g vit choklad
1,5dl grädde
1,5dl kokosflingor
2,5dl havregryn
ungefär 1dl kokosflingor att rulla bollarna i

Hacka chokladen, koka upp grädden och ta av den från plattan. Lägg sen i chokladen.

När chokladen smält, blanda ned resterande ingredienser. Ställ smeten att kallna i kylskåp i ca en timme.

Gör bollar i valfri storlek och rulla dem i kokosflingorna, låt stelna i kylskåp.

De bör nog förvaras i kylskåp, och vill man kan man smaksätta dem med lime, eller kanske någon form av alkohol. Så här i juletid kanske en skvätt glögg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar