måndag 4 april 2011

Vårtecken

Än ligger snön tjock här uppe, jag försökte ta en promenad i skogen med hundarna idag men fick ge upp det projektet. Några dagar med plusgrader och ungefär 60 cm snö gör det lite tungt att ta sig fram!
Bäcken porlar dock glatt, även om vattnet har fått ta nya vägar på vissa ställen..
..och den lilla bron över bäcken är lite läskig att gå på, men fortsätter det att vara så här varmt några dagar till så tinar det mesta bort får man hoppas.
Ingen är ledsen över att det är ett bra tag tills gräsmattan behöver klippas i allafall...
Men mot husväggen, och under de stackars tujorna sticker mina terroristplanterade påskliljor försiktigt upp!

Terroristplanterad undrar ni? Jo, jag bor i en bostadsrättsförening med gemensam trädgård och även om föreningen bara består av fem lägenheter så är det sagt att allt som planteras i trädgården ska det tas gemensamma beslut om. Då jag och en granntant har lite olika mening om hur och var man planterar saker (hon vill ha strikta rabatter med öppen jord kring växterna, allt för att få rensa så mycket som möjligt), så brukar jag trycka ned de lökar man köper billigt i kruka den här tiden på året lite där jag tycker de ska vara. Passar på när hon inte är hemma och kan övervaka!

Hur långt har våren kommit hos er?

5 kommentarer:

  1. terroristplantering, vilket underbart ord!
    Snön ligger kvar, men det är fläckvis gräsmatta och det är inte läge att gå i skogen ännu.
    Man får nöja sig med att njuta av ljuset, helt enkelt.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. I Falkenberg har vi ingen snö alls! Dock regn idag :( Blommmorna har börjat sticka upp ur marken. Det är otroligt hur glad man blir av de första vårtecknen!

    SvaraRadera
  3. Ja nu har vi inte mycket snö kvar här i Sala. I stortsett bara snöhögarna. Så skönt och gräsmattorna har vi byggt bort med plattor och golvplank:-) Så gräsklippningen är borta. (vi bara en liten radhustomt så de små gräsplättar som fanns var bara dumt). Vad uppfriskande med lite civil olydnad!!!! eller som du kallar det, terroristplantering...

    SvaraRadera
  4. Här i Huskvarna har det mesta smält bort tack och lov. Det tittar fram lite snödroppar men det blir inte mkt annat. Får skylla mig själv för jag har inte planterat nåt.
    Roligt att du terroristplanterar. Heja på!

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad roligt att höra om ditt "smygplanterande" av lökar! I vår trädgård tittar scillan upp nu:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera