måndag 19 december 2011

Kaos...

Jag har under en längre tid haft en hosta som inte vill ge med sig, utan blivit värre och värre, hög, pipig och svårt att få luft... I onsdags skulle jag ta på mig en tröja, tar ut den ur graderoben och känner att den är alldeles blöt. Så det var bara att tömma hela garderobsväggen (vi har haft fristående garderober med draperi framför), och mycket riktigt, bakom min garderob hade vi svartmögel! Det har blivit kondens mellan väggen och garderoben (vi bor ju i ett gammalt trähus), och eftersom det är en sån skada så täcker inga försäkringar.

I helgen bytte vi gipset i hörnet, och nu är hela rummet målat i samma färg som fondväggen (bilder på det när det är klart) och vi börjar få lite ordning i kaoset.
Tills vidare får våra kläder bo kvar bakom soffan, de ska sorteras, tvättas och sen får vi hitta på nån bra lösning tills vi har råd att köpe ett ELFA-system istället för vanliga garderober, men det är väldigt jobbigt med kaos för en sån som mig som vill ha ordning och reda för att må bra.

Nu ska jag på allvar försöka hitta fler resväskr av den typen som ligger på sängen, känns som en bättre förvaring till mina ärvda dukar och andra textilier jag bryr mig om!
Det visade sig att vi hde två lager gips (eller om det tom är spånskiva under denna), när vi rev bort det mögliga (som tur var så satt det bara på ytan) hittade vi denna gröns skönhet, och det fanns några lager till under den, men de var tyvärr inte möjliga att se hur de såg ut. Vårt hus är byggt 1930, när jag flyttade in så var inte sovrummet renoverat sen 1984, men tydligen bytte man tapeter oftare när huset var ungt!

7 kommentarer:

  1. Oj då. Det där känner jag igen! Vi hade också så. Men då kom det uppifrån först. Det visade sig vara en trasig takpanna som inte syntes utifrån men när vi kollade på vinden ovanför sovrummet så hade det sipprat i väggen och ner i rummet under. Ni har väl kollat? Vi fick riva upp isoleringen o pappen på vinden.
    Vi lät det stå öppet o torka för ett trähus läker sig bra om man låter det vila.
    Hoppas ni får ordning på allt. Och inget ont som inte har nåt ... Jag fick också nyrenoverat rum o rensad garderob. Lycka till o ha en god jul önskar elsamarianne

    SvaraRadera
  2. När de renoverade våran 3a för några år sedan så hade vi mögel i vardagsrummet, hallen och min sons rum,,det regnade in. Det är därför jag idag dras med kronisk ibland svår astma och blir väldigt lätt sjuk. Jobbigt när detta händer och det tar sådan enorm kraft och energi ifrån en. Hoppas det reder sig och att du inte får kronisk astma av detta nu som jag fick.

    SvaraRadera
  3. Jag mår redan bättre som tur är! Och iom att vi tog bort ett lager gips kunde vi konstatera att det bara var på tapeten (och strax under den) inget läckage nånstans! Nu är nästa projekt att köpa och sätta in ett ELFAsystem så att det inte blir kondens igen, jag trodde det skulle bli apdyrt men det blev faktiskt billigare än om vi skulle sätta in IKEAs Paxgarderober länges hela väggen, och vi vill ju utnyttja den väggen till max vad det gäller förvaring. Med bara 2,4 meter gäller det att klura ut hur man bygger det bäst och det är tacksamt med ELFA då man kan såga till det så att det passar exakt!

    SvaraRadera
  4. Kalas! Jag vill se dina loppis köp! ;)

    SvaraRadera
  5. Det finns i lager, papperet Toky summer 59.90 kr för 10 meter men kostrar dock 64kr i frakt, om vi delar på frakten blir det 92 kr för en rulle,,,väldigt dyrt! Men på Panduro på nätet finns den kvar i alla fall,,,,blir så arg på mig själv att jag inte köpte papperet före jul innan det tog slut i butiken.

    SvaraRadera
  6. då ska jag ha koll om jag bestäler saker därifrån, men dt lär iofs inte bli på ett tag

    SvaraRadera